V návaznosti na usnesení vlády rušíme všechna prezenční školení, která se měla konat v době nouzového stavu. Již přihlášené účastníky postupně kontaktujeme.
INTEGRA CENTRUM s.r.o.
vzdělávací kurzy, školení, semináře

Rozšíření silniční daně

8.12.2015

Vláda uvažuje o rozšíření silniční daně na všechny majitele osobních automobilů v České republice. Již schválila Národní akční plán čisté mobility, který s tímto opatření počítá. Avšak návrh ještě není definitivní.

Vláda uvažuje o rozšíření silniční daně na všechny majitele osobních automobilů v České republice. Již schválila Národní akční plán čisté mobility, který s tímto opatření počítá. Avšak návrh ještě není definitivní, neboť ministerstvo dopravy musí příští rok provést analýzu, zda se daň vyplatí zavést.

V současnosti se silniční daň vztahuje na silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla používaná k podnikání nebo k jiné samostatné výdělečné činnosti. Předmětem daně jsou také všechna vozidla s největší povolenou hmotností alespoň 12 tun určená výlučně k přepravě nákladů a registrovaná v České republice.  Firmy ročně zaplatí státu za svá auta přes pět miliard korun.

Návrh na rozšíření silniční daně byl vznesen od Sdružení automobilového průmyslu. Toto sdružení navrhlo, aby se platila silniční daň podle velikosti motoru či emisí. Podobný systém je například zaveden v Německu. Ředitel sdružení Antonín Šípek uvažuje i nad tím, že by řidiči mohli nakonec platit jednu daň, tedy například i včetně dálniční známky.  V průměru by se daň měla pohybovat okolo jednoho tisíce korun za každý osobní automobil.

Cílem vlády je omezení nejméně ekologických automobilů na minimum. „Jedná se o běžný ekonomický nástroj, který je v řadě zemí používán jako prvek napomáhající systémovému snížení exhalací u provozovaných vozidel. Zdanění podle emisí oxidu uhličitého je využíváno ve více než patnácti státech Evropské unie,“ uvádí akční plán ohledně silniční daně pro fyzické osoby. Avšak rozšíření silniční daně i na fyzické osoby by bylo administrativně velmi náročné.

V budoucnu by měly být zvýhodněny elektromobily, automobily na stlačený plyn a další alternativní pohony s nízkými emisemi. Největší dotace zvažuje stát pro nákup nových elektromobilů, kdy by dotace mohla činit až 200 000 korun, u aut na plyn by to mělo být kolem 40 000 korun.  Měla by také vzniknout parkovací místa pro bezplatné parkování elektromobilů a stanice pro rychlé dobíjení aut na elektrický pohon.