Aktuality a články

Zápočtový list při skončení zaměstnání

Zápočtový list při skončení zaměstnání

19.8.2015

Pokud dojde ke skončení pracovního poměru, dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti, zaměstnavatel je povinen vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání. Tomuto potvrzení se říká tzv. zápočtový list. V dnešním článku jsou shrnuty informace, které musí zápočtový list obsahovat. Je zde vyčíslena i pokuta, kterou může zaměstnavatel zaplatit za to, že bývalému zaměstnanci nevydal včas zápočtový list.

Od letošního roku se výrazně zpřísnily podmínky pro vydání zápočtového listu a taktéž se zvýšily sankce.  Zaměstnavatel je povinen zaměstnanci vydat zápočtový list při skončení pracovního poměru. Za okamžik skončení pracovního poměru se považuje poslední den jeho trvání. Zaměstnavatel nemůže vydání zápočtového listu vázat na jiné skutečnosti (například že zaměstnanec je v den skončení pracovního poměru na nemocenské dovolené, či den skončení pracovního poměru vychází na státní svátek apod.).

Zápočtový list je pro zaměstnance důležitým podkladem, neboť rozhoduje o tom, zda zaměstnanec bude nebo nebude následně evidován na úřadu práce.

Informace, které musí zápočtový list obsahovat:

  • údaje o zaměstnání, zda se jednalo o pracovní poměr, dohodu o provedení práce či o pracovní činnosti a o době jejich trvání
  • druh konaných prací
  • dosaženou kvalifikaci
  • odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby
  • zda ze zaměstnancovy mzdy jsou prováděny srážky, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky
  • údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii pro účely důchodového zabezpečení za dobu před 1. lednem 1993.

Zaměstnavatel je povinen zápočtový list k datu skončení pracovního poměru vydat (nikoliv doručit). V praxi je zápočtový list vydán zaměstnanci v místě pracoviště při skončení pracovního poměru. Pokud ovšem osobní převzetí není možné, je zaměstnavatel povinen použít další zákonem stanovené způsoby doručení, včetně doručení prostřednictvím poštovních služeb. Avšak tento způsob doručení představuje pro zaměstnavatele finanční náklady a zákon tuto povinnost stanovuje až po vyčerpání možnosti doručení na pracovišti, v bytě zaměstnance atd.

Pokud zaměstnavatel bývalému zaměstnanci nevydal včas zápočtový list, hrozí mu pokuta až ve výši dvou milionu korun.

Držte krok s posledními legislativními změnami a přihlaste se k odběru informací o aktuálně připravovaných školeních.

Nastavení ochrany soukromí

Tato webová stránka používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k personalizaci obsahu. Prosíme o potvrzení souhlasu s využívaním cookies a předáním údajů pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací o cookies

Odběr pozvánek nastaven

Děkujeme za Váš zájem o naše školení. Na emailovou adresu jsme právě odeslali zprávu s odkazem pro potvrzení. Kliknutím na něj dokončíte registraci k odběru pravidelných přehledů připravovaných školení.

Adresu již máme v databázi

Děkujeme za Váš zájem o naše školení a vzdělávací akce. Zadanou emailovou adresu však již evidujeme v naší databázi a zasílání nabídek školení na ni můžete na odkazu níže.

Chyba při nastavení odběru

Mrzí nás to, ale při nastavení odběru novinek došlo k chybě, nebo technickým problémům. Zkuste to prosím později znovu, případně nám napište na info@integracentrum.cz