Aktuality a články

eNeschopenka

eNeschopenka

16.11.2016

Ministerstvo práce a sociálních věcí pracuje na projektu eNeschopenka, která mění proces posuzování pracovní neschopnosti. eNeschopenky by se takto mohly zadávat již za rok prostřednictvím portálu České správy sociálního zabezpečení. Systém by měl ulehčit práci i lékařům. Pro zajímavost evidovala Česká správa sociálního zabezpečení za první tři čtvrtletí letošního roku 1 157 906 neschopenek. Nejvíce dnů strávených na neschopence měli zaměstnanci ve Středočeském kraji.

„Agenda týkající se neschopenek je rozsáhlá. Je potřeba přistoupit ke změně a zjednodušení. Naše vize je taková, že většinu úkonů bude možné provést rychle a jednoduše z pohodlí domova. Ušetříme lidem čas. Většina z nich dnes využívá moderní komunikační technologie, proč by to nemělo být možné i v tomto případě,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.

V současnosti mohou využívat elektronickou komunikaci jen lékaři se sociální správou. Ti mohou elektronicky předávat údaje o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, o jejím ukončení a například o změně režimu vycházek, či adresy stonání.

Lékař vystaví neschopenku, která má pět dílů a jednu její část posílá okresní správě sociálního zabezpečení. Nemocný obdrží další tři díly neschopenky, jeden díl se žlutým pruhem si ponechá v případě kontroly a s modrým pruhem dá svému zaměstnavateli, čímž získává nárok na náhradu mzdy za prvních 14 dní. Pokud pracovní neschopnost trvá i nadále, předá zaměstnavateli i díl s růžovým pruhem.  Zaměstnavatel v tomto případě zpracuje přílohu k žádosti o dávku nemocenského pojištění, aby mohla sociální správa začít vyplácet nemocnému zaměstnanci dávku od 15. dne nemoci. Až lékař ukončí pracovní neschopnost pacienta, dá zaměstnanci poslední díl neschopenky, který ho předá svému zaměstnavateli.

V praxi by měly eNeschopenky fungovat tak, že lékař prostřednictvím internetového portálu vystaví eNeschopenku , která se hned zapíše do evidence. Zaměstnanec a pojištěnec obdrží papírový list průkazu práce neschopného pro účely zaměstnavatele a kontrol.

Držte krok s posledními legislativními změnami a přihlaste se k odběru informací o aktuálně připravovaných školeních.

Nastavení ochrany soukromí

Tato webová stránka používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k personalizaci obsahu. Prosíme o potvrzení souhlasu s využívaním cookies a předáním údajů pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací o cookies

Odběr pozvánek nastaven

Děkujeme za Váš zájem o naše školení. Na emailovou adresu jsme právě odeslali zprávu s odkazem pro potvrzení. Kliknutím na něj dokončíte registraci k odběru pravidelných přehledů připravovaných školení.

Adresu již máme v databázi

Děkujeme za Váš zájem o naše školení a vzdělávací akce. Zadanou emailovou adresu však již evidujeme v naší databázi a zasílání nabídek školení na ni můžete na odkazu níže.

Chyba při nastavení odběru

Mrzí nás to, ale při nastavení odběru novinek došlo k chybě, nebo technickým problémům. Zkuste to prosím později znovu, případně nám napište na info@integracentrum.cz