Ministerstvo financí chce spustit účtenkovou loterii v polovině letošního roku. Účelem tohoto opatření je motivace zákazníků k přebírání účtenek, což by dle ministerstva mělo zvýšit efektivitu elektronické evidence tržeb a podpořit řádný výběr daní. Zákazníci budou moci dokonce vyhrát i automobil. Účtenkovou loterii již dříve zavedly například Chorvatsko, Slovensko a Slovinsko.
Je už znám vítěz výběrového řízení ke komplexnímu zajištění účtenkové loterie. Účtenkovou loterii bude mít na starosti firma Wincor Nixdorf. Tato firma bude zajišťovat registraci účastníků soutěže, registraci a příjem účtenek, losování, výplatu výher a zákaznickou podporu.
Částka za provoz účtenkové loteriie by se měla dle původního odhadu ministerstva pohybovat okolo 14,4 milionu korun. Ovšem ze zveřejněné smlouvy vyplývá, že částka může přesáhnout až 60 miliónů korun. Jen za letošní rok by se měly vyplatit výhry v celkové výši 65 miliónu korun. Počet výher by se měl pohybovat okolo 25 tisíc měsíčně.
„Atraktivně nastavená účtenková loterie zvýší zájem zákazníků o účtenky a přispěje ke stavu, kdy se jejich vydávání stane běžnou součástí našeho nákupu a nikoliv tématem pro absurdní politické diskuze. Elektronická evidence tržeb je opatření, které přispívá ke zdravé a férové ekonomice a Účtenkovka je hra, díky které bude efektů EET dosaženo snadněji a lépe,“ řekl ministr financí Andrej Babiš.
Místopředsedkyně ODS Alexandra Udženija s účtenkovou loterií nesouhlasí. „Každá koruna daňového poplatníka na udavačskou loterii je zbytečná. Je to od pana Babiše drzost, aby peníze daňových poplatníků utrácel na provoz loterie. Ať si ty ceny do loterie zaplatí sám, když se všem prezentuje jako mecenáš a dobroděj,“ uvedla.
Losování by mělo probíhat každý měsíc, a to z účtenek vydaných za předem stanovené období. Zákazník může do účtenkové loterie registrovat v jeden den pouze jednu účtenku od daného obchodníka. Nezhrozí tedy obava podnikatelů, že by zákazníci rozdělovali svůj nákup na více částí, aby zvýšili své šance na výhru, což by mohlo vést k dlouhým frontám v obchodech.