V říjnu loňského roku nabyla účinnost novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, která přinesla změny v oblasti plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Změny se týkají plnění této povinnosti formou tzv. náhradního plnění, tj. odebírání výrobků a služeb nebo realizace zakázek od zaměstnavatelů zaměstnávajících více než 50 % zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením nebo od osob samostatně výdělečně činných, které jsou osobami se zdravotním postižením.
Zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci musí zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu, který činí 4 % z celkového počtu zaměstnanců. Pokud tak neučiní, mohou svou povinnost splnit odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů zaměstnávající osoby se zdravotním postižením.
Existují tři možnosti, jak splnit povinný podíl:
- Přímé zaměstnávání osob se zdravotním postižením
- Finanční odvod státu (jedná se o 2,5 násobek průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku, ve kterém vznikla povinnost zaměstnávání osob se zdravotním postižení)
- Náhradní plnění
Při nesplnění ani jedné podmínky může stát vyměřit zaměstnavateli pokutu až jeden milion korun.
Zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu zaměstnaných musí mít s úřadem práce uzavřenou písemnou dohodou o jejich uznání za zaměstnavatele na chráněném trhu práce. Tito zaměstnavatelé mohou využívat benefity v podobě příspěvků pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce a mohou také poskytovat náhradní plnění v rámci plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Pomocníkem v oblasti náhradního plnění je elektronický seznam dodavatelů náhradního plnění. V tomto seznamu jsou například uvedeni konkrétní dodavatelé, celkový i volný limit náhradního plnění a informace o tom, zda zaměstnavatel má nebo nemá uzavřenou dohodu o náhradním plnění. Seznam je dostupný online na webovém portálu Ministerstva práce a sociálních věc.
Evidence musí obsahovat:
- Identifikační údaje dodavatele a odběratele
- Cenu dodaných výrobků, služeb či realizovaných zakázek bez DPH
- Datum dodání výrobků, služeb nebo realizace zakázek
- Číslo dokladu, jímž byla vyúčtována dodávka výrobků, služeb nebo zakázek
- Datum zaplacení
- Čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců dodavatele, kteří jsou osobami se zdravotním postižením
Tyto informace musí dodavatel zadat do 30 kalendářních dnů od zaplacení ceny výrobků, služeb nebo realizovaných zakázek.