Vláda stále hledá peníze, aby mohla navýšit rodičovský příspěvek. Sociální demokracie navrhuje vyšší zdanění bank, a i zdanění dividend či digitální daň.
Od zavedení bankovní daně si sociální demokraté slibují dalších pět miliard korun do rozpočtu. Banky by podle návrhu sociálních demokratů platily daň o šest procentních bodů vyšší než ostatní firmy, tedy 25 procent. Bankovní daň ovšem odmítá předseda vlády Andrej Babiš i ministryně financí Alena Schillerová. Dle Babiše by se bankovní daň přenesla na obyvatele a povedla by ke zdražení úvěrů a hypoték. Dále by tato sektorová daň znejistila podnikatelské prostředí v zemi.
Vládní koalice se ovšem shodne na zavedení digitální daně. České republice na dividendách v loňském roce odplynulo podle předběžných údajů České národní banky téměř 257 miliard korun, hlavně do Nizozemska, Německa a Lucemburska. Zavedení digitální daně by měla pomoci v zemi udržet více peněz.
Digitální daň by dopadla na velké nadnárodní korporace jako je například Google, Facebook či Amazon. „Nevidíme důvod, aby například Google u nás platil jednotky milionů korun a Seznam stovky milionů,“ řekl pro Echo24 pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík. „Digitální daň podporujeme a sektorovou daň nevylučujeme. Myslíme si však, že tyto daně by měly být kompenzovány snížením zdanění práce. To je na místě, protože dnes lidé platí pětačtyřicet procent toho, co za ně zaměstnavatel odvede státu. To je veliké číslo, které bychom měli snížit,“ řekl dále Ferjenčík.
Ministerstvo financí preferuje společný postup v rámci zemí OECD. Nicméně vlastní pravidla chystají také a domácí zákon považuje za dočasný krok, aby se uspíšila spolupráce na mezinárodní úrovni. „Zavedením vlastní úpravy by se Česká republika přidala k dalším státům EU, které vidí potřebu rovných podmínek mezi společnostmi vykonávajícími svoji ekonomickou činnost na bázi tradičních obchodních modelů a společnostmi, které podnikají na bázi zcela nových obchodních modelů digitální ekonomiky,“ uvedla Anna Fuksová z tiskového oddělení ministerstva financí. O podrobnostech jasno ovšem zatím nemají. Dle ekonomů by národní pobočky těchto firem měly platit daně v souladu s rozsahem svého podnikání v příslušných zemích.
Sousední Rakousko chce zdanění internetové reklamy ve výši pěti procent. Původně země chystala zavést digitální daň ve výši tří procent. Tato daň by se měla týkat společností, jejichž celosvětové roční příjmy činí nejméně 750 milionů eur, z toho minimálně 25 milionů v Rakousku.