Aktuality a články

Papírové neschopenky končí

Papírové neschopenky končí

10.12.2019

Elektronické neschopenky budou lékaři povinně rozdávat od ledna příštího roku. Dojde tak k elektronizaci zpracování dočasných pracovních neschopností a ke zjednodušení v předávání informací mezi nemocnými, ČSSZ, lékaři a zaměstnavateli. Nemocní tak nebudou muset předávat zaměstnavateli příslušné doklady.

Od ledna spuštěný systém z dosavadních pěti díků neschopenky ponechává tři. Dva se budou posílat elektronicky, jeden (průkaz práce neschopného pojištěnce) bude v papírové podobě jako předvyplněný tiskopis, do kterého bude lékař postupně doplňovat pouze informaci o datu, ke kterému neschopnost trvá, a o datu další kontroly.

V praxi to bude fungovat tak, že lékař vyplní první díl vznik neschopnosti v aplikaci ČSSZ pomocí elektronického certifikátu. Poté údaje pošle na správu sociálního zabezpečení. Lékař ovšem ještě musí vytisknout druhý díl neschopenky a ručně do ní vypsat údaje například o příští kontrole či změně vycházek (tyto změny musí vyplnit i elektronicky). Třetím dílem se neschopenka elektronicky ukončí.

Lékaři budou eNeschopenky vystavovat buď z vlastního lékařského či nemocničního softwaru, nebo používáním bezplatné webové aplikace eNechopenka na ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Toto elektronické podání následně zpracuje zaměstnavatel či ČSSZ.

Lékaři s novým projektem moc nesouhlasí. „Současné e-neschopenky jsou dalším typickým příkladem elektronizace na český způsob a rozhodně nejsou plně elektronické. Nadále budeme muset část neschopenky tisknout, a dokonce vypisovat ručně. Tento nedotažený projekt navíc dva měsíce před svým spuštěním vykazuje značné nedostatky a vyvolává řadu otázek, na které jsme nedostali jednoznačné odpovědi. Žádáme proto ministerstvo o rychlé jednání,“ uvedl již dříve předseda Sdružení praktických lékařů (SPL) MUDr. Petr Šonka. Lékaři varují i na chybějící možnost jednoduchého storna při administrativní chybě nebo v případě, že si nemocný zaměstnanec rozmyslí nastoupit na neschopenku a vezme si radši například dovolenou.

Nemocný pojištěnec nově nebude muset do zaměstnání nosit žádný papír. Svého zaměstnavatele o dočasné pracovní neschopnosti informovat ovšem musí (například prostřednictvím e-mailu či telefonem). Zaměstnavatel informaci o pracovní neschopnosti stejně ale dostane prostřednictvím datové schránky, nebo přihlášením do ePortálu a informace si z něj vygeneruje.

Držte krok s posledními legislativními změnami a přihlaste se k odběru informací o aktuálně připravovaných školeních.

Nastavení ochrany soukromí

Tato webová stránka používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k personalizaci obsahu. Prosíme o potvrzení souhlasu s využívaním cookies a předáním údajů pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací o cookies

Odběr pozvánek nastaven

Děkujeme za Váš zájem o naše školení. Na emailovou adresu jsme právě odeslali zprávu s odkazem pro potvrzení. Kliknutím na něj dokončíte registraci k odběru pravidelných přehledů připravovaných školení.

Adresu již máme v databázi

Děkujeme za Váš zájem o naše školení a vzdělávací akce. Zadanou emailovou adresu však již evidujeme v naší databázi a zasílání nabídek školení na ni můžete na odkazu níže.

Chyba při nastavení odběru

Mrzí nás to, ale při nastavení odběru novinek došlo k chybě, nebo technickým problémům. Zkuste to prosím později znovu, případně nám napište na info@integracentrum.cz