Webináře spisové služby a archivnictví
Připravované webináře
-
27.11.2025
Webinář
Online živé vysílání
Spisová a archivní služba - uchovávání a vyřazování dokumentů pro veřejnoprávní původce
Mgr. Hana Brzobohatá
2.400,- Kč (vč. DPH)
-
15.4.2026
Webinář
Online živé vysílání
Spisová a archivní služba pro podnikatelské subjekty
Mgr. Hana Brzobohatá
2.600,- Kč (vč. DPH)
-
19.5.2026
Webinář
Online živé vysílání
Spisová a archivní služba - uchovávání a vyřazování dokumentů pro veřejnoprávní původce
Mgr. Hana Brzobohatá
2.600,- Kč (vč. DPH)
Vyzkoušejte Zkuste videozáznamy
Informace o spisové službě a archivnictví
-
Spisová služba je soubor pravidel a činností, které zajišťují odbornou správu dokumentů vzniklých z činnosti organizace. Zahrnuje příjem, evidenci, oběh, vyřizování, vyhotovování, podepisování, odesílání, ukládání a vyřazování dokumentů. Cílem je zajistit jejich přehledné vedení, ochranu a případný výběr archiválií.
-
Původcem je každá osoba nebo organizace, z jejíž činnosti dokument vznikl, nebo které byl dokument doručen. Původcem může být jak veřejnoprávní, tak soukromoprávní subjekt, přičemž každý má odlišné povinnosti v oblasti archivnictví.
-
Dokument je každá zaznamenaná informace - písemná, obrazová, zvuková nebo jiná - v analogové (např. listinné) nebo digitální podobě. Dokumenty mohou být vytvořeny původcem nebo mu být doručeny, a to včetně dokumentů jeho právních předchůdců.
-
Archiválie je dokument, který byl vybrán k trvalému uchování z důvodu jeho historické, právní, kulturní nebo jiné hodnoty. Archiválie jsou evidovány v Národním archivním dědictví a podléhají zvláštní ochraně.
-
Soukromoprávní původci mají povinnost uchovávat dokumenty a při jejich vyřazování umožnit výběr archiválií příslušnému státnímu archivu. Povinnost vést spisovou službu v plném rozsahu jim zákon neukládá, ale doporučuje se zavést vnitřní pravidla (např. spisový řád).
-
Nájemní smlouva na hrobové místo je písemná dohoda mezi provozovatelem pohřebiště a nájemcem. Obsahuje identifikaci obou stran, přesné určení hrobového místa, dobu trvání nájmu, výši nájemného a práva a povinnosti obou stran. Smlouva je klíčovým dokumentem pro správu hrobového místa.
-
Nájemce je povinen udržovat své hrobové místo v řádném stavu, dodržovat řád pohřebiště a platit sjednané nájemné. V případě změn (například uložení urny) je povinen informovat správce pohřebiště a postupovat podle stanovených pravidel.
-
Ukončení nájmu musí být vždy písemné. Nájemce nebo jeho dědicové se mohou rozhodnout smlouvu neprodloužit, případně může být smlouva ukončena z důvodu neplacení nebo opuštění hrobového místa. Po ukončení nájmu je třeba vyřešit odstranění hrobového zařízení a případné nakládání s ostatky.
-
Evidence je vedena v písemné nebo elektronické podobě a obsahuje údaje o pohřbených osobách, nájemcích, vlastnictví hrobového zařízení a další důležité informace. Správná evidence je základem pro správu pohřebiště a ochranu práv všech zúčastněných.
-
Exhumace je vyzvednutí lidských ostatků z hrobu nebo hrobky. Provádí se na základě žádosti oprávněné osoby a s povolením správce pohřebiště. Exhumace podléhá přísným hygienickým a právním pravidlům a je možná pouze za určitých podmínek.
Časté dotazy k webinářům
-
Webinář je online školení, které probíhá v přímém přenosu přes internet. Výklad lektora je přenášen k účastníkům webináře v živém přenosu, jako by byli na klasickém prezenčním semináři a v průběhu výkladu mohou účastníci posílat dotazy. Přenos přednášky probíhá ve webovém prohlížeči, není třeba nic instalovat, ani nastavovat.
-
Pro připojení k webináři nepotřebujete žádné speciální technické vybavení. Stačí Vám běžný počítač, tablet, nebo telefon se stabilním připojením k internetu a webovým prohlížečem. Přenos přednášky je podobný, jako byste se dívali na živé vysílání České televize nebo video na YouTube. Není třeba nic instalovat nebo nastavovat. Pokud používáte stolní počítač, budete potřebovat sluchátka, nebo reproduktory, abyste slyšeli výklad lektora. Před připojením k webináři doporučujeme zkontrolovat, že Vám funguje zvuk.
-
Jeden pracovní den před konáním webináře obdrží každý přihlášený účastník odkaz pro vstup na webinář, který je určen pouze pro tuto konkrétní osobu. V den konání webináře klikněte na tento odkaz, doporučujeme tak učinit alespoň 10 minut před konáním webináře.
-
Před konáním webináře Vám emailem zašleme stejné materiály, jaké byste obdrželi na klasickém prezenčním školení. Jejich konkrétní podoba záleží vždy na lektorovi. Ve stejné emailové zprávě najdete také odkaz pro vstup na webinář.
-
Pokud Vás v průběhu přednášky napadne něco, na co byste se chtěli lektora zeptat, můžete ihned v průběhu živého vysílání poslat písemný dotaz. Dotazy vítáme a domníváme se, že jsou kořením každé přednášky. Dotazy nám můžete zasílat i před konáním webináře na naši emailovou adresu, následně je zařadíme do webináře.
-
Pořízení a následná dostupnost nahrávky webináře záleží na množství okolností. Nemůžeme proto slíbit, že budeme nahrávat každý webinář a jeho nahrávka bude účastníkům k dispozici. V případě dotazu ohledně konkrétního webináře nás prosím kontaktujte před provedením objednávky.