Webináře Intrastatu
Připravované webináře
-
3.10.2025
Webinář
Online živé vysílání
Zařazování zboží do podpoložek kombinované nomenklatury pro účely celního řízení, statistiky vnitrounijních obchodů Intrastat a daňové legislativy
Ing. Bc. Lenka Sabelová
2.400,- Kč (vč. DPH)
-
26.11.2025
Webinář
Online živé vysílání
Intrastat od A do Z
Ing. Bc. Lenka Sabelová
2.400,- Kč (vč. DPH)
Vyzkoušejte Zkuste videozáznamy
Informace o Intrastatu
-
Intrastat je statistický systém sloužící ke sběru údajů o pohybu zboží mezi členskými státy Evropské unie. Umožňuje sledovat vnitrounijní obchod, který nepodléhá celnímu dohledu, a proto se povinnost vykazování přenáší přímo na firmy – tzv. zpravodajské jednotky.
-
Zpravodajskou jednotkou se stává každá firma registrovaná k DPH v České republice, která překročí stanovený práh pro vykazování – aktuálně 15 milionů Kč za rok pro odeslání nebo přijetí zboží. Tato povinnost se vztahuje i na zahraniční subjekty, pokud mají české DIČ a realizují obchodní transakce s jinými členskými státy.
-
Do Intrastatu se vykazují veškeré pohyby zboží mezi členskými státy EU, které mají vazbu na účetní operace – zejména pořízení zboží z jiného členského státu nebo dodání zboží do jiného členského státu. Nezáleží na tom, zda jde o prodej, dar, výměnu nebo vratku.
-
Povinnost vzniká v okamžiku, kdy firma překročí práh 15 milionů Kč za kalendářní rok v rámci přijetí nebo odeslání zboží. Pokud firma vykazuje zjednodušeně, musí písemně oznámit ukončení vykazování. Při plném vykazování tato povinnost neplatí.
-
Ve výkazu se uvádí kombinovaná nomenklatura zboží (KN), země původu, fakturovaná hodnota v CZK, váha, měrná jednotka, dodací podmínky (Incoterms), druh dopravy a další technické údaje. Tyto informace musí být správně nastaveny v účetním systému.
-
Pro přepočet fakturované hodnoty do CZK se používá daňový kurz – buď kurz ČNB, nebo pevný kurz stanovený interní směrnicí firmy. Hodnota se uvádí zaokrouhlená směrem nahoru bez desetinných míst.
-
Mezi klíčové podklady patří faktury, dodací listy, přepravní doklady (např. CMR), skladové příjemky a výdejky, informace o váze, původu a nomenklatuře zboží. Všechny podklady je nutné uchovávat po dobu dvou let od vykázání.
-
Pokud zjistíte chybu, máte povinnost ji opravit do 30 dnů od jejího zjištění. Opravy se provádějí elektronicky v systému, který používáte. V případě většího množství oprav je vhodné kontaktovat příslušný celní úřad.
-
Země původu není vždy totožná se zemí odeslání. Musí být určena podle pravidel nepreferenčního původu. Například zboží vyrobené z komponentů z Číny v ČR nemusí mít český původ. Chybné určení původu může vést ke zkreslení statistiky.
-
Za nesprávné nebo neúplné vykazování může celní správa uložit sankce. Nejčastěji se jedná o pokuty za neodeslání výkazu, nesprávné údaje nebo nedodržení lhůt. Doporučuje se pravidelně kontrolovat systém a spolupracovat s účetním oddělením.
Časté dotazy k webinářům
-
Webinář je online školení, které probíhá v přímém přenosu přes internet. Výklad lektora je přenášen k účastníkům webináře v živém přenosu, jako by byli na klasickém prezenčním semináři a v průběhu výkladu mohou účastníci posílat dotazy. Přenos přednášky probíhá ve webovém prohlížeči, není třeba nic instalovat, ani nastavovat.
-
Pro připojení k webináři nepotřebujete žádné speciální technické vybavení. Stačí Vám běžný počítač, tablet, nebo telefon se stabilním připojením k internetu a webovým prohlížečem. Přenos přednášky je podobný, jako byste se dívali na živé vysílání České televize nebo video na YouTube. Není třeba nic instalovat nebo nastavovat. Pokud používáte stolní počítač, budete potřebovat sluchátka, nebo reproduktory, abyste slyšeli výklad lektora. Před připojením k webináři doporučujeme zkontrolovat, že Vám funguje zvuk.
-
Jeden pracovní den před konáním webináře obdrží každý přihlášený účastník odkaz pro vstup na webinář, který je určen pouze pro tuto konkrétní osobu. V den konání webináře klikněte na tento odkaz, doporučujeme tak učinit alespoň 10 minut před konáním webináře.
-
Před konáním webináře Vám emailem zašleme stejné materiály, jaké byste obdrželi na klasickém prezenčním školení. Jejich konkrétní podoba záleží vždy na lektorovi. Ve stejné emailové zprávě najdete také odkaz pro vstup na webinář.
-
Pokud Vás v průběhu přednášky napadne něco, na co byste se chtěli lektora zeptat, můžete ihned v průběhu živého vysílání poslat písemný dotaz. Dotazy vítáme a domníváme se, že jsou kořením každé přednášky. Dotazy nám můžete zasílat i před konáním webináře na naši emailovou adresu, následně je zařadíme do webináře.
-
Pořízení a následná dostupnost nahrávky webináře záleží na množství okolností. Nemůžeme proto slíbit, že budeme nahrávat každý webinář a jeho nahrávka bude účastníkům k dispozici. V případě dotazu ohledně konkrétního webináře nás prosím kontaktujte před provedením objednávky.