V návaznosti na usnesení vlády rušíme všechna prezenční školení, která se konají do 3.11.2020. Již přihlášené účastníky postupně kontaktujeme.
INTEGRA CENTRUM s.r.o.
vzdělávací kurzy, školení, semináře

Živnostenský balíček

24.9.2019

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem financí představilo živnostenský balíček, který má snížit byrokracii podnikatelům. „Podnikatelé by se měli soustředit na svoji práci, ne běhat po úřadech a řešit zbytečné papírování. Řadu povinností, které po nich vyžaduje stát, by měla řešit veřejná správa,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. V tomto balíčku je navrženo deset opatření, o kterých se můžete dozvědět v dnešním článku.

Podpora rodinného podnikání
Je nutná přesná definice rodinného podnikání, neboť právě rodinné podnikání pomáhá stabilizovat české hospodářství a jedná se o největší zdroj pracovních míst v soukromém sektoru. Definice rodinného podnikání již byla schválena v květnu letošního roku. Ministerstvo pro příští rok chystá zavést registraci rodinných firem a spustit vzdělávací, poradenské či propagační služby. Do listopadu letošního roku by měla vzniknou příručka Jak předat rodinnou firmu další generaci.

Jednodušší rozjezd
Podnikatelský start má usnadnit pohodlnější vyřízení živnostenského oprávnění a usnadnění registrace k daňovým povinnostem a odvodům před Portál občana. V příštím roce bude navíc možné složit základní kapitál pro s.r.o. v notářské úschovně.

Změny v zákonech jen dvakrát ročně
Ke zjednodušení podnikání by měl vést i záměr zavádět nové zákony s dopadem na podnikání jen dvakrát ročně, a to k 1. lednu nebo 1. červnu.

Konec daňovým výjimkám
V současnosti není daňový systém moc přehledný a spravedlivý. Ministerstva tak chtějí narovnat podnikatelské prostředí tím, že sloučí daňové výjimky a zabrání zavádění nových.

Jednotná databáze formulářů
Ministerstva soustředila přes 1 300 formulářů pro živnostníky do jednotné přehledné databáze https://www.businessinfo.cz/cs/online-nastroje/formulare.html. V březnu příštího roku bude možné vyplňovat formuláře v elektronické formě prostřednictvím interaktivních souborů nebo on-line aplikací.

Všechny povinnosti na jednom místě
Kvůli větší přehlednosti v povinnostech, které mají čeští podnikatelé vůči státu, chtějí ministerstva všechna tato pravidla a další informace jednoduše popsat na jednom místě. Již několik měsíců je spuštěn informační systém pro podnikatele (PES) Hospodářské komory ČR, ve kterém mohou nalézt přehled svých povinností vůči veřejné správě. Ministerstvo i připravuje nové webové stránky serveru Businessinfo.

Omezení statistických průzkumů
Další úlevou pro podnikatele má být omezení statistických šetření díky rušení a úpravám statistických formulářů nebo zvýšení limitů pro povinné vyplňování, což uleví tisícům podnikatelů. Do konce letošního roku má jít o 3 500 podnikatelů, do konce toho příštího o 13 tisíc.

Jednodušší a nižší daně nejen pro malé firmy
Ministerstvo připravuje zavést jednu paušální platbu pro živnostníky s ročním obratem do jednoho milionu korun. Podnikatelé tak už nebudou muset přiznávat daň z příjmu a odvody na třech různých formulářích. Příští rok dojde ke spuštění online finančního úřadu Moje daně a sníží se DPH na stravovací a některé řemeslné a odborné služby.

Kompenzace exekučních nákladů
V současnosti je v exekuci až 900 tisíc občanů. Snahou je zavést kompenzační systém, který pokryje náklady zaměstnavatele související s výkonem exekuce zaměstnanců.

Vstřícnější stavební úřad
Ministerstva navrhují zásadní zlepšení týkající se komunikace se stavebním úřadem. Živnostník by měl pouze odevzdat projekt a stavební úřad vyřídí všechna ostatní povinná vyjádření za něj. Takto by to mohlo fungovat již od roku 2021.