INTEGRA CENTRUM s.r.o.
vzdělávací kurzy, školení, semináře

Návod na elektronické daňové přiznání

11.3.2014

Nejpozději do 1. dubna musíte vyplnit a odevzdat daňové přiznání. V případě, že vaše daňové přiznání zpracovává daňový poradce, máte čas do 1. července. Abyste ušetřili čas s běháním po úřadě, můžete podat daňové přiznání elektronickou cestou. A to poměrně jednoduše na webové stránce www.daneelektroticky.cz. Daňové přiznání elektronicky můžete podat i v případě, že nemáte zřízený elektronický podpis ani datovou schránku. Jedinou podmínkou je vyplnit a odeslat přiznání pomocí online aplikace daňového portálu a do pěti dnů doručit na finanční úřad potvrzení o online odeslání. V tomto potvrzení člověk svým podpisem stvrzuje, že jeho daňové přiznání podané bez elektronického podpisu obsahuje správné informace.

V situacích, kdy komunikujete s finanční správou častěji, například kvůli DPH nebo silniční dani, se určitě vyplatí zřízený elektronický podpis. Pokud elektronický podpis máte, stačí pouze při online odeslání daňového přiznání ho připojit a celý proces podání je u konce. Elektronický podpis můžete za poplatek získat u České pošty, První certifikační autority a eldentity.  Elektronický podpis je vystaven na počkání, je ovšem povinností ho po roce obnovovat.

Jestliže máte datovou schránku, přiznání vyplníte pomocí online aplikace daňového portálu a nakonec si datový soubor pro odeslání datovou schránkou (bude mít koncovku .xml) uložíte do počítače. Online tedy přiznání nezasíláte. Aplikace vám poté nabídne adresu datové schránky příslušného finančního úřadu, kterou si poznamenáte. Pak otevřete aplikaci www.mojedatovaschranka.cz (přihlásíte se jménem své datové schránky a svým heslem) a zdarma vytvoříte zprávu pro příslušný finanční úřad. Připojíte soubor podání s koncovkou .xml, který jste si uložili do počítače, a zprávu odešlete. V rámci tvorby datové zprávy je třeba zatrhnout políčko u adresáta a dále políčko "do vlastních rukou" a "přidat identifikaci odesílatele".

Pokud datovou schránku nemáte, lze ji zřídit poměrně snadno. Můžete si na internetu stáhnout Elektronický formulář s žádostí o zřízení datové schránky. Po vyplnění žádosti je možné ji s připojeným elektronickým podpisem odeslat na e-podatelnu Ministerstva vnitra ČR nebo vytisknout a odeslat na ministerstvo vnitra klasickou poštou. Zřídit datovou schránku můžete i zadarmo na některém z pracovišť CzechPoint. Schránka je zřízena do tří dnů a do týdne do ní získá žadatel přístupový kód.