INTEGRA CENTRUM s.r.o.
vzdělávací kurzy, školení, semináře

Ekologická daň

10.5.2016

V roce 2009 vstoupila v platnost novela zákona o odpadech, která zavedla povinnost platit tzv. ekologickou daň při první registraci čtyřkolového vozidla do 3, 5 tuny. Daň se platí jak při registraci vozidla při dovozu ze zahraničí, tak i při změně vlastníka v České republice. Výše daně je určena příslušnou emisní normou. Platí se ovšem jen jednou a při dalších změnách majitele se již nehradí. Nejvyšší částku 10 tisíc korun platí vlastník vozidla nesplňující emisní normu. Tato daň je především nástrojem na ochranu životního prostředí a snižování emisí.

Za vozidlo splňující normu EURO 1 je stanovena daň pět tisíc a za EURO 2 tři tisíce korun. Od daně jsou osvobozena vozidla při převodu v dědickém řízení, při vyvezení vozidla do zahraničí a v případě, že je majitel držitelem průkazu ZTP a ZTP/P.

Kdo tedy kupuje ojeté auto, měl by se přesvědčit, zda případná ekologická daň byla uhrazena. Daň by měla být zaznamenána ve velkém technickém průkazu. Z převodu vozidel již stát vybral na ekologické dani skoro 400 miliónů korun.

Ve vozovém parku je v České republice více než milion auto vyrobených v letech 2000 až 2005 (celkem je v Česku přes pět milionů aut). Při jejich první přeregistraci či dovozu z ciziny se původně měl platit ekologický poplatek tři tisíce korun. Snahou měla být motivace řidičů, aby dávali přednost mladším vozům. V tuzemsku je totiž vozový park druhý nejstarší v Evropské unii, kdy průměrný věk aut je 14,3 roku. Průměr v Evropské unii je osm let.

Dle návrhu zákona o výrobcích s ukončenou živností se měl zavést i poplatek za registraci dle emisní normy EURO 3. Poplatek za tuto normu měl být tři tisíce korun a v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2 deset tisíc korun. Ekologická daň se tedy měla vztahovat i na auta vyrobená mezi roky 2000 a 2005, ale nakonec to vláda neschválila.

K tomuto se vyjádřil ministr životního prostředí Richard Brabec takto: „Původně navrhovaná výše poplatku by toho asi moc nevyřešila. Jsou to i auta z roku 2005, takové může stát do sta tisíc korun. Tři tisíce nikomu nezabrání si takový vůz koupit a z poplatku, který má zabránit stárnutí vozového parku, se rázem stává daň. Což nechceme.“