Aktuality a články

Povinnosti pro účetní od února 2025 v souvislosti s AML zákonem

Povinnosti pro účetní od února 2025 v souvislosti s AML zákonem

10.2.2025

Od 1. února 2025 vstoupily v platnost nové povinnosti pro účetní, které vyplývají z aktualizovaného zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, známého jako AML zákon. Tento zákon není zaměřen pouze na praní špinavých peněz a financování terorismu, ale také na obcházení zákona obecně.

Přihlášení do systému

Jednou z hlavních změn je povinnost přihlásit se do systému na stránkách Finančního analytického úřadu (FAÚ). Je důležité, aby účetní tuto povinnost splnili včas, protože termín pro přihlášení je velmi krátký.

Přihláška je jednoduchá a lze ji vyplnit online na stránkách finančního analytického úřadu. Formulář obsahuje základní údaje o osobě nebo firmě, která se přihlašuje, včetně kontaktních údajů a provozní doby. Po vyplnění formuláře je třeba přihlášku odeslat prostřednictvím datové schránky nebo jiným způsobem, který je uveden v pokynech Finančního analytického úřadu. Po přihlášení je nutné dodržovat povinnosti stanovené AML zákonem, včetně identifikace klientů, sledování podezřelých transakcí a pravidelného školení zaměstnanců.

Identifikace a kontrola klientů

Účetní mají nově povinnost identifikovat své klienty. To zahrnuje získání a uchování identifikačních údajů, jako je jméno, příjmení, rodné číslo, datum narození, místo narození, trvalý pobyt, státní občanství a číslo průkazu totožnosti. Tyto údaje musí být uchovávány v souladu s GDPR a musí být aktualizovány každých 12 měsíců.

Účetní musí dále provádět průběžnou kontrolu obchodních vztahů s klienty, včetně přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků. Pokud klient odmítne poskytnout identifikační údaje nebo se chová podezřele, účetní mají povinnost tento obchod odmítnout a nahlásit ho FAÚ.

Systém vnitřních zásad a školení

Povinné osoby musí mít zpracovaný systém vnitřních zásad, který zahrnuje postupy pro identifikaci a kontrolu klientů, sledování obchodních vztahů a archivaci dokumentů. Tento systém musí být pravidelně aktualizován a přizpůsobován aktuálním rizikům.

Pokud mají povinné osoby zaměstnance, musí zajistit jejich pravidelné školení, aby byli obeznámeni s postupy a povinnostmi v oblasti AML. Školení by mělo probíhat minimálně jednou za dvanáct měsíců a jeho záznamy by měly být uchovávány po dobu pěti let.

Oznamovací povinnost a sankce

Účetní mají povinnost oznamovat podezřelé obchody finančnímu analytickému úřadu. To zahrnuje transakce, které vykazují znaky praní špinavých peněz nebo financování terorismu, případně i zcela zjevné obcházení daňových zákonů.

Za nesplnění povinností vyplývajících z AML zákona hrozí vysoké pokuty. Například za nepřihlášení se do systému FAU může být uložena pokuta až do výše 10 milionů korun. Je proto důležité, aby účetní dodržovali všechny nové povinnosti a byli si vědomi rizik spojených s jejich nedodržením.

Držte krok s posledními legislativními změnami a přihlaste se k odběru informací o aktuálně připravovaných školeních.

Nastavení ochrany soukromí

Tato webová stránka používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k personalizaci obsahu. Prosíme o potvrzení souhlasu s využívaním cookies a předáním údajů pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací o cookies

Odběr pozvánek nastaven

Děkujeme za Váš zájem o naše školení. Na emailovou adresu jsme právě odeslali zprávu s odkazem pro potvrzení. Kliknutím na něj dokončíte registraci k odběru pravidelných přehledů připravovaných školení.

Adresu již máme v databázi

Děkujeme za Váš zájem o naše školení a vzdělávací akce. Zadanou emailovou adresu však již evidujeme v naší databázi a zasílání nabídek školení na ni můžete na odkazu níže.

Chyba při nastavení odběru

Mrzí nás to, ale při nastavení odběru novinek došlo k chybě, nebo technickým problémům. Zkuste to prosím později znovu, případně nám napište na info@integracentrum.cz