Aktuality a články

Finanční správa „upřesňuje“ znění zákona o DPH

Finanční správa „upřesňuje“ znění zákona o DPH

22.5.2025

Finanční správa vydala na svých webových stránkách informaci týkající se letošních změn v oblasti DPH. Zpráva je zajímavá především pro osoby, které se nově registrují k dani z přidané hodnoty.

Podstata sdělení GFŘ se týká zejména § 79 odst. 7 zákona o DPH. Tento paragraf řeší nárok na odpočet daně u majetku a služeb, které osoba povinná k dani pořídila ještě v období, kdy nebyla plátcem DPH, ale následně je použije pro uskutečňování svých zdanitelných plnění jako plátce v režimu pro malé podniky. Klíčovou změnou či spíše "upřesněním", jak jej GFŘ nazývá, je zavedení nové povinnosti pro nově registrované plátce.

Co se konkrétně mění pro nové plátce DPH?

Nově registrovaní plátci DPH mají povinnost ve svém prvním daňovém přiznání k DPH uvést hodnotu plnění, která uskutečnili jako neplátci od začátku kalendářního roku do dne předcházejícího dni jejich registrace k DPH. Tato informace slouží k tomu, aby bylo možné správně posoudit a případně upravit nárok na odpočet DPH u přijatých plnění, která s těmito "předregistračními" uskutečněnými plněními souvisela.

Motivace a důvody Finanční správy

Oficiálním důvodem pro tuto novinku je snaha o „přesnější aplikaci zákona“ a zamezení situacím, kdy by si nový plátce mohl nárokovat odpočet DPH v neoprávněné výši. GFŘ se tak snaží postihnout případy, kdy by přijatá zdanitelná plnění (např. materiál, služby) pořízená před registrací byla částečně nebo zcela spotřebována na ekonomickou činnost ještě v období neplátcovství, a tudíž by na ně neměl vzniknout plný nárok na odpočet po registraci.

Zde se však vkrádá kritická poznámka. Ačkoliv je snaha o správný výběr daní legitimní, způsob, jakým je tato problematika řešena, může působit dojmem, že finanční správa a priori přistupuje k novým podnikatelům s jistou mírou podezřívavosti. Je zřejmé, že cílem finanční správy je minimalizovat riziko nesprávného uplatňování odpočtů DPH.

Podnikatelé, kteří se právě rozhodli pro vstup do systému DPH, tak budou muset velmi pečlivě evidovat nejen svá přijatá plnění (faktury za nákupy), ale nově také explicitně vykazovat hodnotu svých uskutečněných plnění z období těsně před registrací. To může být komplikované zejména pro ty, kteří před registrací nevedli podrobnou evidenci svých tržeb na úrovni vyžadované pro účely DPH.

Držte krok s posledními legislativními změnami a přihlaste se k odběru informací o aktuálně připravovaných školeních.

Nastavení ochrany soukromí

Tato webová stránka používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k personalizaci obsahu. Prosíme o potvrzení souhlasu s využívaním cookies a předáním údajů pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací o cookies

Odběr pozvánek nastaven

Děkujeme za Váš zájem o naše školení. Na emailovou adresu jsme právě odeslali zprávu s odkazem pro potvrzení. Kliknutím na něj dokončíte registraci k odběru pravidelných přehledů připravovaných školení.

Adresu již máme v databázi

Děkujeme za Váš zájem o naše školení a vzdělávací akce. Zadanou emailovou adresu však již evidujeme v naší databázi a zasílání nabídek školení na ni můžete na odkazu níže.

Chyba při nastavení odběru

Mrzí nás to, ale při nastavení odběru novinek došlo k chybě, nebo technickým problémům. Zkuste to prosím později znovu, případně nám napište na info@integracentrum.cz