Ing. Hanuš Kytler - webináře jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele (JMHZ)
Pracuje v České daňové správě v oblasti daně ze závislé činnosti, a to už od zavedení nové daňové soustavy, tj. od roku 1993 a intenzivně se věnuje problematice daně ze závislé činnosti. Jeho rozsáhlé teoretické znalosti, podložené dlouholetou praxí přímo v daňové správě, a schopnost srozumitelně vysvětlovat složité daňové aspekty z něj činí ideálního lektora pro kurzy a školení zaměřené na daně ze mzdy a příjmů ze závislé činnosti.
Informace o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatelů
-
Jednotné měsíční hlášení je nový digitalizační projekt, který sjednocuje většinu reportovacích povinností zaměstnavatele vůči státu do jednoho jediného elektronického podání měsíčně. Místo odesílání mnoha různých formulářů na několik úřadů postačí jedna datová věta, která bude obsahovat všechny potřebné údaje o firmě a jejích zaměstnancích.
-
JMHZ nahradí přibližně 25 různých formulářů. Mezi ty nejvýznamnější patří například Přehled o výši pojistného (PVPoJ), Evidenční listy důchodového pojištění, Oznámení o nástupu do zaměstnání, Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti a Vyúčtování srážkové daně.
-
Plné zavedení jednotného měsíčního hlášení je naplánováno na 1. ledna 2026 s tím, že první výkazy budou zaměstnavatelé odesílat v dubnu 2026. Před tímto datem probíhá pilotní provoz pro vybrané subjekty, který má za cíl systém otestovat a odladit.
-
Zaměstnavatel odešle jednou za měsíc (do 20. dne následujícího měsíce) jedno hlášení v elektronické podobě. Centrálním sběrným místem bude Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Ta následně data bezpečně rozešle jednotlivým oprávněným institucím, jako je Finanční správa, Úřad práce ČR nebo Český statistický úřad.
-
Ano, systém přinese výhody i zaměstnancům. Díky centralizovaným a aktuálním datům jim státní správa bude moci nabídnout například předvyplněné daňové přiznání. Zrychlí se také proces vyřizování žádostí o různé dávky (např. podpora v nezaměstnanosti), protože úřady již budou mít potřebné informace k dispozici.
-
Každý zaměstnanec získá unikátní identifikátor (Osobní identifikační číslo), který bude neměnný a bude ho provázet po celou dobu jeho kariéry, i při změně zaměstnavatele. Pod tímto identifikátorem bude státní správa shromažďovat veškerá data o jeho zaměstnání, příjmech, pojištění a daních od všech jeho zaměstnavatelů.
-
V první fázi, která startuje v roce 2026, zdravotní pojišťovny zapojeny nebudou. S jejich integrací do systému jednotného hlášení se však počítá v některé z dalších etap projektu.
-
Ano, je zřejmé, že přechod na takto rozsáhlý systém bude vyžadovat čas. Počítá se s přechodným obdobím, během kterého budou souběžně fungovat stávající kanály pro podávání výkazů i nový systém JMHZ. To má zajistit hladký náběh, odchytání případných "porodních bolestí" a minimalizovat rizika pro zaměstnavatele.
Časté dotazy k webinářům
-
Webinář je online školení, které probíhá v přímém přenosu přes internet. Výklad lektora je přenášen k účastníkům webináře v živém přenosu, jako by byli na klasickém prezenčním semináři a v průběhu výkladu mohou účastníci posílat dotazy. Přenos přednášky probíhá ve webovém prohlížeči, není třeba nic instalovat, ani nastavovat.
-
Pro připojení k webináři nepotřebujete žádné speciální technické vybavení. Stačí Vám běžný počítač, tablet, nebo telefon se stabilním připojením k internetu a webovým prohlížečem. Přenos přednášky je podobný, jako byste se dívali na živé vysílání České televize nebo video na YouTube. Není třeba nic instalovat nebo nastavovat. Pokud používáte stolní počítač, budete potřebovat sluchátka, nebo reproduktory, abyste slyšeli výklad lektora. Před připojením k webináři doporučujeme zkontrolovat, že Vám funguje zvuk.
-
Jeden pracovní den před konáním webináře obdrží každý přihlášený účastník odkaz pro vstup na webinář, který je určen pouze pro tuto konkrétní osobu. V den konání webináře klikněte na tento odkaz, doporučujeme tak učinit alespoň 10 minut před konáním webináře.
-
Před konáním webináře Vám emailem zašleme stejné materiály, jaké byste obdrželi na klasickém prezenčním školení. Jejich konkrétní podoba záleží vždy na lektorovi. Ve stejné emailové zprávě najdete také odkaz pro vstup na webinář.
-
Pokud Vás v průběhu přednášky napadne něco, na co byste se chtěli lektora zeptat, můžete ihned v průběhu živého vysílání poslat písemný dotaz. Dotazy vítáme a domníváme se, že jsou kořením každé přednášky. Dotazy nám můžete zasílat i před konáním webináře na naši emailovou adresu, následně je zařadíme do webináře.
-
Pořízení a následná dostupnost nahrávky webináře záleží na množství okolností. Nemůžeme proto slíbit, že budeme nahrávat každý webinář a jeho nahrávka bude účastníkům k dispozici. V případě dotazu ohledně konkrétního webináře nás prosím kontaktujte před provedením objednávky.