Školení veřejné správy v Hradci Králové
Připravovaná školení
- 
    
        4.12.2025 Hradec Králové Adalbertinum (Adal) Správa místních poplatků včetně novely daňového řádu účinné od 1.7.2025JUDr. Eva Kostolanská 2.400,- Kč (vč. DPH) 
- 
    
        24.3.2026 Hradec Králové Adalbertinum (Adal) Placení a vymáhání pohledávek v přenesené působnosti podle daňového řádu včetně jeho novely účinné k 1.7.2025JUDr. Eva Kostolanská 2.600,- Kč (vč. DPH) 
Vyzkoušejte Zkuste online webináře
- 
    
        31.10.2025 Webinář Online živé vysílání Placení a vymáhání pohledávek v přenesené působnosti podle daňového řádu včetně jeho novely účinné k 1.7.2025JUDr. Eva Kostolanská 2.400,- Kč (vč. DPH) 
- 
    
        4.11.2025 Webinář Online živé vysílání Finanční kontrola ve veřejné správě - aktuální vývojMgr. Ondřej Smetana 2.400,- Kč (vč. DPH) 
- 
    
        11.11.2025 Webinář Online živé vysílání Zákon o registru smluv aktuálněMgr. Miroslav Papoušek 2.400,- Kč (vč. DPH) 
Informace o veřejné správě
- 
 
 Veřejná správa je soubor činností, které vykonávají orgány státu a územních samosprávných celků za účelem zajištění veřejných zájmů. Zahrnuje jak státní správu, tak samosprávu, přičemž jejím cílem je poskytovat služby občanům, spravovat veřejné prostředky a zajišťovat dodržování zákonů. 
- 
 
 Státní správa je vykonávána jménem státu a jejím prostřednictvím se uplatňuje státní moc. Naproti tomu samospráva je výkon veřejné správy na úrovni obcí a krajů, které rozhodují samostatně o svých záležitostech. Samospráva má vlastní majetek, rozpočet a orgány, které nejsou přímo podřízeny státu. 
- 
 
 Obec je základní územní samosprávný celek. Má právo samostatně rozhodovat o místních záležitostech, spravovat svůj majetek, vybírat místní poplatky a vydávat obecně závazné vyhlášky. Obce také vykonávají přenesenou působnost státní správy, například v oblasti evidence obyvatel nebo stavebního řízení. 
- 
 
 Úředníci veřejné správy jsou zaměstnanci, kteří vykonávají správní činnosti v orgánech státní správy nebo samosprávy. Musí splňovat kvalifikační požadavky, být nestranní a jednat v souladu se zákonem. Jejich činnost je regulována zákonem o úřednících územních samosprávných celků. 
- 
 
 Základním právním předpisem je zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení). Tento zákon upravuje postavení obcí, jejich orgány, kompetence, hospodaření a vztahy k občanům. Obce se řídí také dalšími zákony, například zákonem o rozpočtových pravidlech nebo zákonem o volbách. 
- 
 
 Obec má zastupitelstvo, radu obce, starostu a obecní úřad. Zastupitelstvo je nejvyšším orgánem obce, rozhoduje o zásadních otázkách. Rada obce je výkonným orgánem, starosta zastupuje obec navenek a obecní úřad vykonává administrativní a správní činnosti. 
- 
 
 Přenesená působnost znamená, že obec vykonává určité činnosti jménem státu. Jde například o vydávání občanských průkazů, vedení matriky nebo stavební řízení. V těchto případech obec postupuje podle zákonů a metodických pokynů státních orgánů. 
- 
 
 Úředník musí jednat nestranně, odborně a v souladu se zákonem. Je povinen chránit veřejný zájem, dodržovat etický kodex a zachovávat mlčenlivost. Úředníci podléhají pravidelnému vzdělávání a jejich činnost může být kontrolována nadřízenými orgány nebo veřejností. 
- 
 
 Stát kontroluje obce prostřednictvím krajských úřadů, ministerstev a Nejvyššího kontrolního úřadu. Kontroly se zaměřují na hospodaření, dodržování zákonů a správní postupy. Obce jsou povinny poskytovat součinnost a odstraňovat zjištěné nedostatky. 
- 
 
 Veřejná správa slouží občanům. Občané mají právo obracet se na úřady, podávat žádosti, stížnosti a účastnit se rozhodování. Úřady musí jednat transparentně, srozumitelně a v zákonných lhůtách. Občané mají také právo na informace a ochranu osobních údajů.