Od března začne platit elektronická evidence tržeb i pro maloobchod a velkoobchod, včetně e-shopů. Druhá vlna EET se dotkne asi 250 000 podnikatelů.
Autentizační údaje si vyzvedla zatím asi jen šestina podnikatelů. "Již nyní je vysoce pravděpodobné, že její start část z nich nestihne. Kdyby měl start druhé vlny proběhnout hladce, muselo by o autentizační údaje denně průměrně zažádat 11 tisíc podnikatelů" řekl Petr Filipec, provozní ředitel firmy Storyous, která vyrábí pokladní systémy. Zkušenosti z první vlny podle něj naznačují, že velká část podnikatelů bude nové pokladny řešit až v posledních dnech února.
Generální finanční ředitelství vyšlo vstříc internetovým obchodům. Schválena byla výjimka pro e-shopy, které budou muset evidovat přijaté tržby až v okamžiku, kdy se o platbě dozvědí. Hrozilo totiž to, že velké množství internetových obchodů ustoupí od přijímání platebních karet či jiných online platebních metod. Platba totiž většinou není připsána provozovateli e-shopu ihned na jeho účet a ani není o této transakci hned informován.
Datovou zprávu podnikatel odešle nejpozději v momentě, kdy dostane informaci o úspěšném ověření platby. Podnikatel, po expedici zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi, je povinen zaslat správci daně údaje o tržbě a vystavit účtenku zákazníkovi.
Zaevidovat tržbu může samozřejmě i podnikatel dříve, například v okamžiku přijetí objednávky. Jestliže by zákazník službu či zboží nezaplatil, bylo by provedeno storno původně zaevidované tržby.
Obchody si v současné chvíli musí kvůli EET pořizovat pokladny a tiskárny účtenek, pokud již nemají modernější vybavení, které je možné napojit na server finanční správy. Náklady na nové zařízení se pohybují okolo 5 000 korun, sofistikovanější poklady stojí mnohonásobně více. Je nutné také upozornit na to, že ministerstvo financí chce provádět kontroly častěji a kontroly budou přísnější než doposud.