V návaznosti na usnesení vlády rušíme všechna prezenční školení, která se měla konat v době nouzového stavu. Již přihlášené účastníky postupně kontaktujeme.
INTEGRA CENTRUM s.r.o.
vzdělávací kurzy, školení, semináře

Další plánované opatření: Elektronická evidence tržeb

21.10.2014

Prostřednictvím on-line kontroly tržeb chce ministerstvo financí kontrolovat tržby všech obchodníků a podnikatelů, kteří přijímají platby v hotovosti, kartou, stravenkami. Chce tak zabránit daňovým únikům a nástrojem může být právě elektronická evidence tržeb. Tento návrh byl již představen na začátku července Ministerstvem financí a Generálním finančním ředitelstvím.

Zástupkyně tiskového mluvčího Finanční správy Jitka Ježková se připravovaný systém snažila vysvětlit: „Připravovaný on-line systém by měl kontrolovat tržby (příjmy) povinných subjektů realizované v hotovosti. Mezi povinné subjekty by měly patřit podnikající fyzické osoby a právnické osoby přijímající platby v hotovosti. Hotovostní platbou je myšlena platba jiným způsobem než bankovním převodem, tedy hotovost, platební karty, stravenky, šeky a tak dále.“

Opatření, které by mělo zlepšit výběr daním, by mělo být zavedeno v roce 2016. Chorvatsko je vzorem pro on-line evidenci tržeb. Podnikatele zpráva moc nepotěší, neboť podle odhadů Davida Šejcha, předsedy Unie malých a středních podniků ČR, přijde on-line registrace tržeb na 2,5 miliardy korun v důsledku nákupu potřebných technologií a softwarového vybavení. Náklady by také mohly narůst, pokud nový systém bude vyžadovat evidenci skladových zásob. Státní úředníci se naopak domnívají, že elektronická evidence tržeb nebude pro podnikatele znamenat velkou finanční a administrativní zátěž. Stačit by prý měl jen tablet či mobil s připojením na internet a software, který by se staral o odeslání údajů do datového centra.

Samotný systém by pak měl fungovat následujícím způsobem:

  • Pokladní systém před tiskem účtenky zašle její obsah formou datové zprávy do datového centra elektronické evidence tržeb Finanční správy ČR.
  • Ze systému Finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky.
  • Pokladní systém vytiskne účtenku (včetně potvrzovacího kódu).
  • Zákazník převezme účtenku a prostřednictvím webové aplikace může překontrolovat, že data na účtence jsou uložena v datovém centru elektronické evidence tržeb.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR podporuje plánovanou elektronickou evidenci tržeb, ale důrazně varuje před podceněním přípravy, která rozhodně nebude tak jednoduchá, rychlá a levná, jak se některé zájmové skupiny snaží prezentovat. „Jsme v jednadvacátém století a elektronický systém tržeb nás nemine. Má-li to být v dohledné době, potom se musí jednat o řešení velmi levné a maximálně jednoduché na obsluhu. Povinné registrační pokladny nebo počítače to nesplňují, nevidím důvod nutit každého stánkaře, aby si pořizoval nákladné zařízení. Řešením je jednoduchá elektronická evidence na bázi mobilního telefonu.

Zásadně ale odmítáme účtenkovou loterii, kdy se každý nakupující stane současně agentem berního úřadu, striktně rovněž odmítáme jakýkoliv systém „bonzování“ podnikatelů, kontrolu si musí zabezpečit stát. Nedoporučuji to v první fázi zavádět plošně, ty úplně nejmenší bych zatím vynechal. Celý nový režim je nutné podpořit jinými benefity, jistě by se měla na určité produkty snížit DPH, a to nikoliv kosmeticky“ uvedl předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR